100. výročí 1. svět. války

 

Letos je tomu sto let od atentátu na arcivévodu Františka Ferdinanda a jeho manželku Žofii. Tento atentát v roce 1914 v Sarajevu odstartoval válečný konflikt, který změnil chod celé Evropy.

Říkáte si proč píši o této události? Že to nemá s motoristickou historií nic společného? Ano, je to pravda, událost sama nemá až tolik nic společného s motorismem, ale přeci arcivévoda s manželkou se nějak přepravovali, že?! A o tom jakým způsobem a čím se přepravovali před inkriminovanou událostí si teď něco povíme.

Píše se 28. červen 1914 a F. Ferdinand s manželkou Žofií dostavají k dispozici od hraběte Harracha vozidlo firmy Graf and Stift. Tento automobil byl na míru vyroben pro hraběte Harracha a byl mu expodován v prosinci roku 1910. Automobil stál na tu dobu neuvěřitelných 15 500 korun a jako perlička, v ceně nebyla započítána výroba a úprava karoserie u víděnské firmy, která stála odhadem další 4 000 korun.

Povíme si něco málo o vozidle samotném.

Vůz je vybaven řadovým čtyřválcem o objemu 5880 kubických centimetrů a dával k dispozici 32 koní. Osvětlení automobilu bylo více než dostačující, aspoň na tehdejší dobu. Dvě čelní a jedna zadní karbidová lampa se v té době opavdu jen tak neviděly.

Karoserie se skládala z výdřevy, která byla potažena hliníkovým plechem a měla tři řady sedadel a skládací plátěnou střechu. Barva byla tmavě zelená a kůže sedadel a interiéru byla černá.

Za zmínku jistě stojí malý detail a to že vůz měl pět pedálů. Jeden pedál plynový, dále spojka a dva brzdové pedály - klasická brzda a brzda kardanová a poslední pedál ovládal tzv. kracherl, tj. zařízení klapky výfuku.

Popis je to sice pěkný, ale jen težko si to představit, takže přikládám obrázek vozidla, které je originálem!!! Tento vůz můžete spatřit ve Vídeňském muzeu. Ještě doplním, že je vytvořena expozice k této události (100. let 1. svět války) v brněnském Technickém muzeu a je opravdu o co stát.

Návštěvu doporučuji.