Škoda 1000 mb slaví 50.let

Vy, kteří se značce s okřídleným šípem věnujete více či méně i Vy, kteří se pohybujete v prostředí, které voní benzínem, ale i Vy, kteří jste sledovali v posledních dnech různá média, určitě víte, že v pátek 21. března 2014 oslavil tento sedan 50. let od výroby.

Toto vozidlo bylo pro domací značku přelomové v několika směrech, ale zmíním dva nejpodtatnější. První změnou bylo koncepce automobilu tzv. " vše vzadu", což znamená, že motor včetně chladiče byl v zadní části vozidla a poháněl zadní nápravu. Může to znít sice směšně v dnešní době, ale v té době to bylo přelomové, protože všechny vozidla Škoda měla motor i chladič vepředu a poháněna byla zadní náprava.

Druhou změnou se stala samonosná karoserie. Škoda 1200 byl poslední model s centrálním trubkovým rámem a Škoda 1000 mb se stala 1. škodovkou se samonosnou ocelovou karoserií.

Výrobu Škody 1000 mb neočekávali jen u nás doma, ale i v zahraničí. Západoněmecký časopis Hobby věnoval tomuto vozu 40 stran, kde jej srovnával s Renaultem 8 na trase 2400km. Test například obsahoval měření spotřeby, zrychlení z 0-100km/h nebo maximální rychlost. Výsledky testu byly vítezné pro Renault 8, ale to pouze o 2 body!

Škoda 1000 mb se vyráběla v několika varintách a modernizacích, od tzv. "žabího (širokého) úsměvu" až po poslední generaci s plastovou ozdobnou lištou "Škoda". Dostal jsem se k tabulce, kde je podrobně popsána produkce vozidel Škoda 1000 mb a modernizací typů.

Škoda 1000 mb Standart : 350 174ks

Škoda 1000 mb De Luxe : 51 606ks

Škoda 1000 mbg De Luxe : 3 278ks

Škoda 1000 mbt Tourist : 13 091ks

Škoda 1000 mbx De Luxe : 1 403ks

Škoda 1100 mb De Luxe : 22 490ks

Škoda 1100 mbx De Luxe : 1 114ks

Celkem tedy bylo vyrobeno 443 156 vozidel, což je s dnešní dobou absolutně nesrovnatelné. Je nutné také podotknou, že kvůli výrobě tohoto typu byl postaven a zmodernizován závod AZNP Mladá Boleslav, který patřil k nejmodernějším v Evropě.

Já sám vlastním jednu Škodu 1000 mb De Luxe z roku 1968, ale o tom někdy jindy a jiné sekci.